Sunday, March 27, 2011

Taib sahkan pertahan kerusi Balingian


Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud hari ini mengesahkan beliau akan mempertahankan kerusi Balingian dalam pilihan raya negeri ke-10 akan datang.

"Anda tanya saya apakah saya akan bertanding di Balingian, ya... itulah sebab saya berada di sini hari ini untuk melawat pejabat ini," katanya ketika ditanya oleh wartawan semasa kunjungan singkatnya ke Pusat Khidmat Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) cawangan Balingian di Mukah.
Taib yang sudah 30 tahun berkuasa di Sarawak pada 19 Mac lalu, sekali lagi memberitahu bahawa beliau akan melepaskan jawatannya selepas pilihan raya negeri pada 16 April ini.

Beliau bagaimanapun tidak menyatakan tempoh masa bagi beliau mengundurkan diri.

Pengumuman itu adalah kali ketiga Taib mengeluarkan kenyataan sebegitu selepas berkata perkara yang sama di Mukah dan Betong awal tahun ini.

Pada persidangan akhbarnya itu, Taib juga berkata parti itu akan meletakkan kira-kira 25 peratus muka baru.

Cukup bersedia

Beliau berkata BN negeri juga sedang dalam proses membereskan senarai calonnya.

"Setelah kami membereskannya, saya akan bertemu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk pengesahan beliau, mungkin pada 1 atau 2 April," katanya.

Mengenai kemungkinan BN meletakkan lebih ramai calon wanita, Taib berkata sebelum ini terdapat empat hingga lima orang yang berpotensi.



"Tapi mereka menolak kerana komitmen keluarga, pertimbangan kerjaya dan faktor-faktor lain," katanya.

Ditanya tentang persiapan PBB, beliau berkata parti itu cukup bersedia sekarang untuk menghadapi pilihan raya.

Tentang beberapa orang penyandang yang membayangkan baru-baru ini bahawa mereka tidak mahu dicalonkan semula, Taib berkata ini adalah petanda demokrasi yang positif tapi "tentulah tidak ada orang yang boleh kekal di situ selamanya".

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts