Tuesday, April 26, 2011

1 Melayu, 1 Bumi: MCA vs BN


Beberapa hari lepas kita dikejutkan dengan satu isu dimana beberapa pemimpin MCA telah mengistiharkan untuk memboikot Utusan Malaysia kerana mancadangkan gerakan "1 melayu, 1 bumi". Hal ini diutarakan kerana MCA merasakan gerakan yang dicadangkan itu hanyalah untuk menghalalkan diskriminasi kaum.

Perkara ini dinyatakan sendiri oleh Timbalan Ketua Publisiti MCA, Loh Seng Kok. Beliau menyatakan bahawa konsep yang diperkenalkan itu hanyalah bertujuan menghukum masyarakat cina kerana melaksanakan hak demokrasi semasa pilihanraya negeri Sarawak baru-baru ini.

Jika dilihat kembali MCA dikatakan parti yang memperjuangkan nasib kaum cina tetapi penolakan itu jelas kerana masyarakat kaum cina tidak dapat menerima konsep yang dibawa oleh BN secara keseluruhannya walupun MCA mewakili mereka. Hal ini boleh dibuktikan dimana BN melaksanakan konsep yang dianggap "pelik" oleh MCA kerana BN mewakili pelbagai kaum dan tidak wajar untuk melaksanakan konsep 1melayu, 1bumi.

Loh juga mengingatkan Utusan Malaysia bahawa BN terdiri daripada 13 parti komponen yang mewakili pelbagai masyarakat berbilang kaum dan konsep ini sememangnya tidak wajar dilaksanakan.

Sementara itu, dalam laporan semalam pula Muhyiddin meminta semua pihak bersikap rasional tentang perkara ini dan dia juga tidak faham kenapa MCA mencadangkan untuk memboikot akhbar milik UMNO tersebut (Utusan Malaysia). Dia juga yakin bahawa gesaan untuk memboikot Utusan Malaysia tidak akan berjaya sama sekali.

Selama ini Muhyiddin sendiri menyatakan bahawa PR tidak sehaluan diantara satu sama lain dalam menentukan sesuatu perkara tetapi dalam hal ini BN sebenarnya yang tidak sehaluan antara satu sama lain. Bila difikirkan sejenak siapa yang tidak sehaluan sebenarnya? Dimanakah letaknya konsep 1Malaysia yang digunapakai BN selama ini..? dan siapakah yang melaungkan isu perkauman selama ini..?

2 comments:

Popular Posts